7.-25.9.2022 / Galleria 5 /
En oikein tiedä mitä sanoisin tai mistä puhuisin tänään, kaikki tuntuu joko liian isolta tai liian pieneltä. Ehkä siitä on hyvä aloittaa? Kirjoittaminen saa kai aina aikaan merkityksellisen olon ja sen, etten karkaa hetkestä seuraavaan. Elämää ei voi elää tarinan lailla, sitä ei voi kirjoittaa etukäteen – haluan elää jokaisen käänteen, haluan yllättyä ja soljua. Kesä päättyy, se on surullista, mutta omalla tavallaan syksy on tervetullut: työt, yksinäisyys ja rutiinit. Onni kyllä kun oma arki houkuttelee.
– ote taiteilijoiden yhdistetystä päiväkirjasta 2020-22
Dear Y, on kahden taiteilijan ja siskoksen kertomus merkityksellisyyden etsimisestä keskellä tuhoutuvaa maailmaa, kutsu elämän ihmeiden ja vaikeuksie äärelle. Se on toinen osa dialogiseen prosessiin perustuvaa projektia ja paikkasidonnaisten installaatioiden muodon ottavaa näyttelysarjaa Dear X/Y/Z,. Trilogian ensimmäinen osa Dear X, nähtiin Myymälä2- galleriassa Helsingissä kesällä 2020.
Projektin pohjana on päiväkirjan pitäminen ja kirjeenvaihto. Dear X/Y/Z, tutkii missä tekijyyden rajat kulkevat, ja voiko tiiviissä yhteistyössä lopulta enää erottaa mikä on kenenkin ajatus tai teos. Työskentelyssä tärkeää on ollut jakaminen, sekä taiteilijoiden välillä että näyttelyiden muodossa yleisölle, ja heiltä taas takaisin.
Taiteilijat ovat pyrkineet yhteistyössään tilaan, jossa voi olla vailla itsekritiikkiä tai selkeitä suunnitelmia, ja sieltä käsin kaivella oleellisia asioita elämästä. Miten löytää läsnäolon ja pyhyyden hetkiä hengästyttävällä tahdilla liikkuvassa maailmassa? Miten keskittyä hiljaisuuteen kun koko ajan on mahdollisuus pysytellä viihdytettynä, turvallisella etäisyydellä omasta itsestä? Voiko herkkyys ja taide luoda siltoja ihmisten välille ja sitä kautta auttaa, onko sille tilaa maailmassa?
Pionit kukkivat – meinasin kirjoittaa haudallani, mutta siis sisälläni. Varmaan myös haudallani.
Aino Aksenja (s.1986) on taiteilija, joka etsii pakoreittejä ja koittaa kasvattaa juuria. Elämä ja taide kietoutuvat yhteen teoksissa, jotka ovat paikkasidonnaisia installaatioita, itsekeksittyjä rituaaleja ja tarinoita. Aksenja työskentelee usein kameran kanssa. Hän asuu Helsingissä, ja hänen teoksiaan on esitetty Suomessa, Ruotsissa, Venäjällä, Saksassa, Portugalissa, USA:ssa ja Etelä-Koreassa.
Selma Haro (s. 1989) on Turussa asuva kuvataiteilija, joka työskentelee pääosin maalausten ja niiden pohjalle rakennettujen installaatioiden parissa. Tekstit eri muodoissa ovat tärkeä osa Haron työskentelyä, joka käsittelee kuolevaisuuden ja merkityksellisyyden etsimisen teemoja. Haron teoksia on lukuisissa yksityiskokoelmissa ja hän on osallistunut näyttelyihin Suomessa, Virossa ja Venäjällä.
Taiteilijoita yhdistää tunteellisuus, sentimentaalisuus jopa, ja heidän mielestään parhaita teoksia ovat ne, jotka hävettävät eniten. Dear X/Y/Z, on siskosten ensimmäinen, mutta tuskin viimeinen yhteisprojekti.
———
Aino Aksenja & Selma Haro
Dear Y,
7-25 September 2022
Gallery 5, Oulu
I don’t really know what to say or what to talk about today, everything feels either too big or too small. Maybe that’s a good place to start? I guess writing always makes me feel meaningful, and prevents me from escaping from one moment into the next. You cannot live life as a story, cannot write it beforehand – I want to live each turn, I want to be surprised and to flow. Summer ends, it’s sad, but in a way autumn is welcome: work, loneliness and routine. Lucky to find one’s own everyday life tempting.
– excerpt from the artists’ combined diary 2020-22
Dear Y, is two artists’ and sisters’ account of looking for meaning in the middle of a destroying world, an invitation to life’s wonders and struggles. It’s part two in a project rooted in a dialogical process and a series of exhibitions taking the form of site-specific installations called Dear X/Y/Z,. The first part of the trilogy, Dear X, was exhibited in Myymälä2 gallery in Helsinki in summer 2020.
The project is based on diary keeping and correspondence. Dear X/Y/Z, explores the borders of authorship and whether the results of close-knit co-operation, the thoughts and works, can be told apart in the end. Sharing has been important to the working process, both between the artists and to the public in the form of exhibitions, and back again from them.
In their collaboration the artists have strived for a state where one can be without self-criticism or clear plans, and from there scavenge for the relevant things in life. How to find moments of presence or sacredness in a world that leaves one out of breath? How to concentrate on stillness when it’s possible to constantly stay entertained, within a safe distance from oneself? Can sensitivity and art build bridges between people and through that help, is there space for that in the world?
Peonies are blooming – I was about to write on my grave, but I mean inside me. Probably on my grave, too.
Aino Aksenja (b.1986) is an artist who looks for escape routes and tries to grow roots. Life and art intertwine in works that are site-specific installations, made-up rituals and stories. Aksenja often works with a camera. She is based in Helsinki, and her works have been shown in Finland, Sweden, Russia, Germany, Portugal, USA and South Korea.
Selma Haro (b.1989) is a visual artist living in Turku, who works mainly with paintings and installations based on them. Texts in different forms are an important part of Haro’s work, which deals with the themes of mortality and the search for meaning. Haro’s works are in numerous private collections and she has taken part in exhibitions in Finland, Estonia and Russia.
The artists share sensitivity, sentimentality even, and they think the best works are the ones that embarrass the most. Dear X/Y/Z, is the sisters’ first, but probably not last joint project.